Friday, July 9, 2010

Umrah bersama Gemilang Travel (Part 1)

Salam. Terasa terlalu lama Linda tak mengadap komputer untuk bersama dgn u all.. Sejak pulang dari mengerjakan umrah, Linda jadi sangat sibuk. Jadi, aktiviti ber'facebook', twitter dan update blog pun agak kurang.

Alhamdulillah, hari ni, Linda dapat luangkan sikit masa utk update blog ni. Teringin rasanya nak kongsi sama dengan u all pengalaman Linda mengerjakan umrah yang dibawakan oleh Gemilang Travel & Tours bersama dengan beberapa pemenang dari SuriaFM.

Sebelum mengerjakan umrah, Linda diberi pilihan oleh Gemilang Travel... Nak ke Madinah dulu atau ke Makkah? Pilihan Linda ialah untuk ke kota Madinah Al Munawarah dulu. Untuk dapat bersolat di Raudhah dan mengucapkan salam kepada junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w di makamnya yang terletak di dalam Masjid Nabawi.

So, blog Linda kali ni ada bahagiannya.. Ini blog 'part 1'.. Linda bawa u all ke kota Madinah dulu k... Jom !!

Bawah: Perjalanan baru nak bermula. Dalam pesawat MAS. Bismillah...



..dari KL ke Jeddah mengambil masa lebih kurang 7 jam... Servis yg cukup baik diberikan oleh pramugari MAS. Hidangan makanan pun menyelerakan. Yang penting, supaya tidak dehydrated, Linda minum air yg pelbagai... Mango, Coke, Teh & air suam.. Semua ada !! ..dan sempat pulak tengok filem Adnan Sempit.. sekarang baru Linda tau apa makna CIKARO !! hehe..


Sampai di Airport Jeddah... Bawah: Dengan Pak Aji Cinonet...


Alhamdulillah.. sampai juga Linda di kota Madinah. Alhamdulillah Linda dapat jejakkan kaki sekali lagi di Masjid Nabawi.. Kali terakhir Linda kesini ialah pada tahun 2008.



Gemilang Travel menyediakan penginapan yg tidak jauh dari masjid iaitu hotel Andalus. Hotel ni mengadap perkuburan baqi'.



Bawah: Sewaktu kami ke Masjid Quba' . Linda dan famili bersama dengan beberapa pemenang SuriaFM serta jemaah2 umrah yang lain bergambar kenangan...


Program yang diaturkan oleh Gemilang Travel antaranya ialah membawa jemaah menziarahi tempat2 bersejarah dalam Islam yang pernah dilalui oleh Rasulullah saw. Linda dapat pelajari betapa peritnya pengorbanan baginda Rasulullah mendirikan Islam yang tak henti-henti ditentang oleh orang kafir.

Bawah: Jabal Tsur..


Oh ya! Dari dulu lagi Linda perasan satu perkara yang menarik di Madinah dan Makkah. Baru sekarang Linda dapat bercerita dengan u all.. Disana, ada sejenis minuman bergas dalam tin yang dinamakan LINDA. Mcm2 perisa ada... Tak caya? Hmmm...kalau tak caya, tengok iklan kat bawah ni... U go Fiq!



Yummm yummm !!
Kami juga dibawa ke ladang kurma dan pastinya Linda beli banyak kurma ajwa...iaitu kurma yang ditanam sendiri oleh nabi. Banyak khasiat memakan kurma ni... antaranya dijauhi perbuatan sihir.


Ana beli kurma dua kotak lahhhh !!



Eh eh? Kat Madinah pun nak merempit jugak ? Terjumpa motor.. hehe..



Lepas tu, kami dibawa ke jabal (bukit) Uhud. Kalau u all ingat, dalam silibus pembelajaran agama di sekolah, ada bercerita mengenai peperangan Uhud.. aaa...kat sini lah tempatnya.
Bawah: Berdekatan dengan jabal Uhud iaitu bukit panah..


Bawah: Di perkuburan syuhada peperangan Uhud...


Well... Bila bercakap soal jodoh, mesti orang kata "Pergi jabal Rahmah, tempat bertemunya Adam dan Hawa"... Doa kat situ... hehe.. Linda lebih memilih tempat mustajab doa di Kaabah untuk semua doa.. tapi Linda tak lepaskan peluang untuk naik jabal Rahmah ni..


"...tulis nama atas batu..." Nampak tak tiang tu? Semua orang tu tulis nama mereka dan pasangan... Katanya utk hubungan yang berkekalan..
Linda pulak tak tulis nama.. Cari dan padam adalah... hehe... Gurau je..


Semoga segala doa Linda di tempat mustajab doa di kota Madinah dan Makkah dimakbulkan Allah. Ameen.... Angkat tangan untuk Mummy, Fifiq...


Ameen...
Setelah beberapa hari di Madinah, kami teruskan perjalanan ke kota suci Makkah..
Bawah: OTW...

OK sekian saja kisah 'Part 1' Linda di Madinah. InshaAllah Linda akan update blog 'Part 2' Perjalanan di Tanah Suci Makkah' ye. Thanks for reading!
Terima kasih kepada Gemilang Travel & Tours.

15 comments:

  1. comey plak gmbo kak linda nek skuter tuh.. heheh :)

    ReplyDelete
  2. Bestnya linda g umrah...pemenang yg ikut sama tu camne leh dpt join ek? dia org menang mcmana? bestnya kalau dpt g bersama linda...

    ReplyDelete
  3. Kak Lon, itu pemenang Suria dulu2.. contest baru takde... but inshaAllah maybe next time ada.. InshaAllah juga next time ada trip lagi dengan Linda bersama Gemilang ke luar negara.. nanti tunggu Linda update ok.

    Lovely Bella.. hehe..

    ReplyDelete
  4. cantiknya linda bertudung... nampak ayu sungguh... semoga boleh istiqamah dengan tudung suatu hari nanti.

    ReplyDelete
  5. askum kak linda, next time buatlah contest untuk blogger plak..just bg sedikit pendapat..coz of jarang dapat tgk artis2 nak buat contest dengan peminat, especially kat blog ni..erm..i just give some ideas..;D mana lah tau dapat main ATV sama ker..makan malamm sama ker..kalau pi umrah or ke luar negara lagi best..hahah..ok lah kak linda i will wait ur next entry..;D

    ReplyDelete
  6. salam kak linda. oohh first time tgk air linda :)

    ReplyDelete
  7. bestnya ...teringin rasanya nak kesana...doakan saya juga sampai ke sana ya..

    ReplyDelete
  8. hi kak LO...its great to see all the picture. Sangat menyentuh hati, terasa aman dan damai tempat tu kak...Semoga...semoga....Semoga *mcm nak type ni...ehehehe..tak da la kak, kita gurau sajaaa...Whatever you do there, hope its make you and your carrier better than yesterday:)...Waiting for next part 2..gituu..ada tu kan?..kekeke

    Rchel:)

    ReplyDelete
  9. A'kum!!cantiknya gambar2 linda kat madinah..kalau bole i pun nak ikuat..hehehe..i can't wait to read the next part 2:) Go!! ahead linda ;)

    ReplyDelete
  10. seronoknya dapat ke madinah. siap ada air tin linda. banyaknya kurma ajwa dibeli,berapa harga dua kotak tu?

    ReplyDelete
  11. nice pic.. maybe linda bleh masukkan lagi gambar2 tentang aktiviti group rombingan cik kiah ke sana.. nak tgk gak apa lagi aktiviti kat sana..hehee

    ReplyDelete
  12. cantik kak linda ngan tudung...hope 1 day akak kekal camtu....anyhow wish u success in ur life n carier.....next month my turn ke tanah suci...doakan pjalanan sy selamat yer sis....wassalam

    ReplyDelete
  13. cantik linda bertudung...bila nk kekalkan imej dik? hehhee

    ReplyDelete
  14. salam LO, miss u madinah & mekah. muahhhhh,Apa kata LO bawa balik pak Arab selain dr kurma..

    ReplyDelete